Dialog
Ægte dialog forudsætter at begge parter i dialogen oplever de bliver set. Når du bruger billeder giver de et helt konkret udgangspunkt og samtidig rummer de mulighed for flere tolkninger. Vi er derfor umiddelbart åbne for at andre ser og tolker billeder anderledes end os selv.
Som coach kan du bruge billederne i samtalen. Brug billederne til at åbne for nye perspektiver ved det emne der tales om.
Idéudvikling
Du eller din virksomhed står over for en ny udfordring. Opgaven kræver nytænkning og inddragelse af flere afdelinger/fagrupper. De forskellige faggrupper har hver især deres særlige perspektiv på, hvordan opgaven skal løses, men du ved, at de traditionelle løsninger ikke slår til, og I bliver nødt til at tænke i løsninger, der går på tværs af det vante.
Icebreakers
Hvis du afholder kurser og møder, eller hvis I skal arbejde flere sammen om et fælles projekt, kan billederne bruges som icebreakers til at skabe en god atmosfære eller som præsentationsværktøj.
Som projektleder eller workshoparrangør skal du tit samle folk til en fælles opgave eller sag. I nogle tilfælde er det oplagt at bruge icebreackers. De bruges til at skabe en god, fælles stemning på et kursus, seminar, workshop eller konference.
pick a picture i grundskolen
Brug billeder i undervisningen og skab anderledes læringssituationer, der giver dine elever nye måder at tale sammen på.
Inspiration til metoder i grundskolen
I denne fane har vi samlet en række øvelser, der egner sig til danskundervisningen på forskellige klassetrin. Flere af øvelserne er også gode til fx sprogfagene – og husk at du altid kan tilpasse en øvelse, så den passer til klassens aktuelle undervisningsforløb. Billederne er effektive til at træne eleverne i at bruge og udvikle talesproget i samtale og til at øve faglige udtryk og begreber.
Skab historier med billeder
Improvisation
Denne øvelse træner både elevernes associations- og samarbejdsevner og træner deres evne til refleksion, idégenerering og improvisation.
Indskolingen/Mellemtrinnet/Udskolingen
- Stil eleverne i en stor cirkel (del evt. klassen op i 2-3 grupper).
- Giv alle eleverne et billede hver. Alle elever holder billedet foran sig, så alle kan se hinandens billeder.
- Lad en elev (i hver cirkel) starte med at fortælle en historie med
udgangspunkt i det billede han/hun selv har. - Efter lidt tid, skal en anden elev i cirklen fortsætte historien.
- Historien fortsætter, til alle elever har været på.
Hvis det skal være lettere, kan du vælge at sætte struktur på rækkefølgen, så man går uret rundt og fortæller videre. Det er lidt lettere, end når alle skal være opmærksomme på hinanden, og når de skal lægge mærke til, om historiefortælleren er ved at gå i stå, så en anden bør fortsætte.
Brainstorm med billeder
Denne øvelse træner elevernes associationsevne og træner dem
i innovation og idé-generering.
Mellemtrinnet
- Sæt eleverne i grupper på 4-6 personer. Giv hver gruppe ca. 10 billeder, alle billederne ligger med billedsiden nedad.
- Når alle er parat, skal grupperne vende det øverste billedkort om.
- Start tiden på to minutter.
- Alle elever skal brainstorme over, hvad de kom til at tænke på, når de ser billedet. Alle tanker og ideer er tilladte – husk at sige at her kommer det an på antallet af ideer og ikke på, om de er gode eller ej.
- Alle ideer og tanker skrives ned på små lapper papir.
- Efter 2 minutter stopper du tiden.
- Bed grupperne om at se på deres ord og tanker. Grupperne skal nu finde de ord og tanker, som er meget forskellige fra hinanden.
- De elever, som har skrevet nogle anderledes sjove ord, kan evt. uddybe, hvorfor de fik den tanke ud fra billedet.
- I grupperne skal de finde de historier som er mest ens og mest
forskellige fra hinanden. Husk når vi tænker innovation, kan det være de skæve og anderledes vinkler, som er vigtige at huske på, og som vi ikke må glemme. - Når I er færdige, vender gruppen et nyt billede og gentager runden. Var der nogle billeder, som gav flere forskellige tanker og ideer end andre?
Du kan evt. vælge kun at tage en runde i plenum og lade grupperne
præsenterer deres billede og hvor forskellige tanker, deres billede gav dem.
Ordet på bordet
Denne øvelse træner eleverne i at genkende og skelne mellem ordklasser
Indskolingen/Mellemtrinnet
- Bed eleverne vælge et ord. Du kan enten gøre det helt åbent, eller du kan vælge én ordklasse, som eleverne skal finde deres ord inden for. Du kan også vælge et tema, fx sommerferie, fritid, familie. Eller du kan vælge at kombinere, så opgaven bliver: Vælg et dejligt udsagnsord, som har at gøre med din sommerferie.
- Lad derefter eleverne vælge hver deres billede, som de synes, passer til ordet og lad dem en efter en fortælle, hvorfor de valgte netop dét ord og dét billede, og hvorfor de synes, at de passer sammen?
Udskolingen
Øvelsen kan foregå individuelt eller klassen kan inddeles i grupper, hvor hver gruppe tager sig af én ordklasse og der så byttes undervejs.
- Bed eleverne vælge et ord. Du kan lade det være helt åbent, eller du kan vælge, at det skal være enten et tillægsord, navneord eller udsagnsord.
Du kan også vælge et tema, fx politik, rejser eller uddannelse. - Giv derefter hver elev/gruppe et tilfældigt billede.
- Bed eleverne/grupperne skrive alle de ord og tanker, som kommer til dem, når de kombinerer deres valgte ord og billedet, der ligger foran dem. Alt er tilladt, og man skal ikke føle sig begrænset.
- Lad dem derefter en efter en fremlægge deres billede og ord og afslut med en diskussion. Var nogle ord og billeder lettere at kombinere?
Skriv en stil
Denne øvelse træner eleverne i at bruge dres fantasi og kæde en historie sammen skriftligt med udgangspunkt billeder.
Mellemtrinnet/Udskolingen
Bed hver elev om at vælge 3 billeder, som kan være selvvalgt eller du kan vælge og dele ud. Udfra billederne skrives en stil som hjemmearbejde.
Præsenter med billeder
Denne øvelse træner eleverne i at fremlægge og strukturere fremlæggelse for klassen. Billederne hjælper med at afgrænse opgaven, og for de mere usikre elever virker det ofte rigtig godt at have et fysisk objekt at tale ud fra.
Indskolingen/Mellemtrinnet
- Inddel eleverne i grupper.
- Grupperne skal vælge en ordstyrer (det kan evt. gå på omgang).
- Hver elev vælger et billede, som minder dem om skolen/familien/ kæledyr/fritidsaktiviteter.
- Herefter skal alle præsentere deres billede for gruppen.
- De andre lytter og spørger evt. ind til det fortalte.
- Det er strengt forbudt at sige ”det synes jeg ikke”, ”det passer ikke”, ”jeg synes noget andet” osv.
- Men man må gerne sige ”kan du fortælle noget mere om …”, ”jeg har ikke helt forstået det, du sagde om XXX, kan du uddybe det”.
Billeder forandrer sig
Denne øvelse træner både elevernes genrebevidsthed, mediereflektion og fortolkningsevner.
Udskolingen
Hver elev skal tage ét billede og skrive tre forskellige slags korte tekster, hvor billedet skal indgå på forskellige måder. Fx billedet som:
- Dokumentation – dette skete lige nu og her
- Nyhedsartikel
- Eventyr eller andet skønlitterært
- Brev
- Metafor for noget andet
”Den gang jeg tog det her billede…”
Denne øvelse træner eleverne i fortolkning og i at reflektere over det
subjektive/objektive. Og hvordan man kan konstruere mening og betydning.
Mellemtrinnet
- Del klassen op i mindre grupper af 4-6 elever. Du kan vælge, om de skal sidde rundt om et bord, eller om de skal stå i en rundkreds.
- Lad en af eleverne være ordstyrer. Ordstyreren har en stak tilfældige billeder.
- Når I går i gang, giver ordstyreren et tilfældigt billede til en, som skal improvisere og fantasere sig frem til en historie, hvor han eller hun selv kunne have taget billedet. Som hjælp kan de alle starte med sætningen ”den gang jeg tog det her billede” … og så skal de fortsætte historien derfra. De andre skal lytte til historierne.
- Når den første elev er færdig, giver ordstyreren det næste tilfældige billede i bunken til den næste fortæller. Eller ordstyreren kan vælge, at de andre trækker et billede fra kortbunken (ligesom når en tryllekunstner laver et kortrick).
- Når alle har fortalt en historie, går ordstyrerrollen videre til en ny elev.
Hvis der er tid til overs, kan du efter en runde eller to lade nogle af lytterne genfortælle nogle af de historier, de har fået fortalt. Dette kan gøres i plenum i klassen ved at en elev fra gruppen tager et af de billeder, der er blevet fortalt om. Eleven fortæller så ”Kasper tog det her billede, da …”
Det sande billede
Denne øvelse træner eleverne i fortolkning og i at reflektere over det
subjektive/objektive. Og hvordan man kan konstruere mening og betydning.
Udskolingen
- Vælg et billede og del eleverne op i grupper.
- Giv hver gruppe 10 minutter til at digte en historie, der tager udgangspunkt i billedet.
- Lad derefter grupperne fremlægge deres historier for resten af klassen.
- Sammenlign de forskellige historier.
- Var der ligheder? Eller var de vidt forskellige?
Tag en afsluttende diskussion, hvor I bl.a. kan drøfte følgende:
- Taler et billede altid sandt?
- Viser det virkeligheden?
- Viser det et uddrag af virkeligheden?
- Er et billede dokumentation?
- Kan det bruges til at lyve?
- Er der én rigtig måde at forstå et billede på?
- Kan man ”lukke” et billedes tolkningsmuligheder ved at sætte et ord på det?
Mange af øvelserne til faget dansk kan også sagtens bruges til sprogfagene,
så kig dem igennem, tilpas evt. til dit fag og brug dem endelig! Her er nogle øvelser,
som er udviklet specielt til brug til undervisning i fremmedsprog.
Herunder finder du et par øvelser, der giver et konkret udgangspunkt for
frugtbare samtaler om trivsel, mobning, samarbejde og selvværd.
Idealbilleder
”Dette her billede minder mig om dig, fordi…”
Herunder finder du en række øvelser, der træner elevernes kompetencer inden for bl.a. billedanalyse og visuel kommunikation. Eleverne bliver trænet i at samtale om billeder, iagttage, beskrive, fortolke og vurdere billeder. Og billederne kan bruges som afsæt til en snak om billedkategorier og – genrer.
Ord ændrer billeder
Billedbeskrivelser
Temabilleder
Temabilleder
Udstillingsbilleder
I dette afsnit har vi samlet en række øvelser, der egner sig til Naturfag på forskellige klassetrin.
Husk at du altid kan tilpasse en øvelse, så den passer til klassens aktuelle undervisningsforløb.
I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Ressourcer i dagligdagen
Denne øvelser faciliteter en samtale om elevernes forståelse af ressourcer i dagligdagen. Det kan fx være elektricitet, affald, vand og fødevarer. Med udgangspunkt i elevernes egen forståelse skaber de i fælleskab et kort over, hvilke sammenhænge vi bruger forskellige ressourcer i, og hvor vi får dem fra.
Indskolingen
- Bed eleverne find fem billeder, der kan vise ressourcer,
der indgår i deres hverdag. - Eleverne fremlægger billederne for hinanden ét af gangen.
Læg alle billederne på bordet. - Bed eleverne om at samle de fremlagte billeder i temaer.
Hvert tema skal have et navn. - Sæt en overskrift på de forskellige temaer.
- Bed eleverne finde billeder, der kan vise, hvor de mener, ressourcerne kommer fra (kilderne).
- Diskuter og uddyb elevernes forståelser.
Sundhed
Denne øvelse hjælper eleverne med at tale om og tænke over deres egen forståelse af sundhed. Øvelsen afsluttes med en opsamling hvor eleverne selv definerer vigtige regler for sund levevis.
Indskolingen/Mellemtrinnet
- Inddel eleverne i grupper på ca. fem elever. Bed eleverne hver finde tre billeder, der viser noget, de synes er sundt.
- Eleverne fremlægger billederne for hinanden ét ad gangen.
Alle billederne lægges på bordet. - Bed eleverne om at samle de fremlagte billeder i temaer.
Hvert tema skal have et navn. - Lad et par af eleverne fremlægge temaerne og deres betydning.
- Spørg om der evt. er temaer, der mangler.
- Lad eleverne finde billeder, der viser de manglende temaer.
- Med udgangspunkt i de fremlagte billeder/forståelser kan læreren supplere og korrigere elevernes forståelse af sundhed.
- Øvelsen afsluttes med at eleverne bruger billederne til at konstruere et samlet billede af, hvordan de nu mener, man lever sundt.
- En anden mulighed er at lade eleverne bruge billederne til at vise, hvordan deres hverdag skal indrettes, for at de kan leve sundt.
Byens infrastruktur
Denne øvelse sætter fokus på eleverne egen forståelse af, hvordan byens infrastruktur er forbundet. Med udgangspunkt i disse grundlæggende antagelser og med afsæt i elevernes egen hverdag lærer eleverne af hinanden, og læreren får mulighed for at supplere og korrigere elevernes forståelse af, hvordan byens infrastruktur virker. Der kan ligeledes arbejdes med at give et samlende overblik over byens infrastruktur.
Indskolingen/Mellemtrinnet
- Bed eleverne find fem billeder, der kan vise funktioner i deres kvarter
- Eleverne fremlægger billederne for hinanden et af gangen.
Læg alle billederne på bordet. - Bed eleverne om at samle de fremlagte billeder i temaer.
Hvert tema skal have et navn. - Kom en overskrift/tegning på de forskellige temaer.
- Bed eleverne organisere og forbinde temaerne, så de danner et
slags kort over et typisk kvarter. - Bed et par af eleverne fremlægge, hvordan kortet hænger sammen.
- Med udgangspunkt i de fremlagte billeder/forståelser kan læreren spørge ind til, supplere og korrigere elevernes forståelse af byens infrastruktur.
Herunder finder du en øvelse, der understøtter elevernes individuelle uddannelsesplanlægning og hjælper til, at eleven opnår erkendelse af egne evner, forudsætninger og kompetencer.
Jeg kunne tænke mig at arbejde med…
Øvelsen bruges til at producere tanker og sprog om interesser, drømme og kompetencer hos eleverne. Ved at spørge ind til de fremlagte billeder tvinges eleverne til at fortælle nye historier om deres uddannelses- og jobdrømme. Efter de tre øvelser sidder hver elev tilbage med nye tanker om relevante; arbejdsformer, interesser og kompetencer. Tankerne samles på et profilkort.
Øvelse 1
- Bed eleverne om at finde billeder der viser arbejdsformer de synes er spændende – de må godt tænke abstrakt.
- Billederne fremlægges og diskuteres i grupper.
- Læreren spørger ind til betydningen af enkeltelementer i billederne.
- Eleverne organiserer billederne i forskellige kategorier af arbejdsformer, som f.eks. ude i naturen, kreativt, afvekslende.
- Bed eleverne om at placere sig selv inde for de fremkomne kategorier.
- Bed eleverne hver i sær formulere de foretrukne arbejdsformer på et profilkort.
Øvelse 2
Samme øvelse køres igennem med spørgsmål til; interesser og faglige styrker.
Øvelse 3
- Bed eleverne finde billeder der viser deres drømmejob.
- Billederne fremlægges og diskuteres i grupper.
- Bed eleverne finde billeder der viser hvorfor det er deres drømmejob.
- Billederne fremlægges og diskuteres i grupper.
- Bed eleverne organisere billederne så hvorfor-billederne ligger sammen med drømmejobbet.
- Spørg eleverne om der er ”hvorfor-kort” der går igen imellem de kort der er valgt til drømmejobbene.
- Bed eleverne om at undersøge om andre drømmejobs også kan bruges.
Billeder åbner for ægte og nærværende dialog
Ægte dialog forudsætter at begge parter i dialogen oplever, at de bliver hørt. Når du bruger billeder i din undervisning, kan billederne hjælpe med at give eleverne mulighed for at opleve ægte dialog – at blive lyttet til med åbenhed og nysgerrighed. Det er fordi, billeder rummer og åbner for flere fortolkninger af det, vi ser på billedet – vi er umiddelbart åbne for, at andre ser og tolker billederne anderledes, end vi selv gør. Derudover giver et billedkort et konkret udgangspunkt for samtalen – et fælles, fysisk udgangspunkt, som forankrer samtalen.
Vi bliver mere aktive lyttere, når vi kan forankre samtalen i et konkret udgangspunkt, og vi bliver mere tilbøjelige til at lege med på den andens udsagn – også selvom vi ikke selv ser det samme i billedet. Vi leger med på ordene og de andres fantasi og de metaforiske udsagn, deres formuleringer og tolkninger.
Billeder giver en tilgang, hvor flere kan glide med ind i hinandens tanker og videreudvikle eller raffinere dem. Billedet serverer dermed en fleksibilitet, der kan rumme flere virkeligheder på én gang.
Billeder i læringsprocesser
Billeders evne til dels at rumme flere virkeligheder og deres evne til at kunne forandre betydning overtid betyder, at de er utrolig gode meningsbærere i den dialogiske læreproces. Samtaler, der tager udgangspunkt i billeder lægger ikke op til en udredning af, hvad der er sandt eller falsk. Samtalen bliver en mere åben og tolkende udlægning af en forståelse af et billede. Samtaler ud fra billeder lægger dermed op til en anden type af samtaler, som ikke er domineret af logiske eller rationelle argumenter.
Ph.d. Lotte Darsø skriver i ’Innovationspædagogik’ om to måder at forholde sig til hinanden og til sagen på, ved at beskrive ægte kommunikation og kollektiv monolog. Når man taler om samarbejdsprocesser, er det vigtigt at kunne lytte til hinanden og bygge videre på hinandens udsagn. Men i grundskolen er der også gode pædagogiske pointer i at lære den monologiske tale og kunne lytte til den. Derfor har vi øvelser, som både træner den ægte dialog og monologen. Vi har suppleret med endnu en type kommunikation – den indre – hvor eleven kan bruge billederne som refleksionsværktøj.
Billeder kan bruges i alle tre typer af kommunikation. I den kollektive monolog vil eleverne træne at tale sammenhængende ud fra et billede uden afbrydelse, og andre skal lytte til deres tale.
Ægte kommunikation er samskabende dialog. Her bygger elverne videre på hinandens udsagn og kombinerer med egne nye og gamle ideer, som andre igen kan bygge videre på. Træning i egen refleksion giver billederne et anderledes udgangspunkt for egen indre refleksion, hvilket eleverne vil opdage kan bidrage til at komme i gang og se nye vinkler og perspektiver på egen tankeproces.
Træning i monologisk kommunikation:
• Præsenter et billede
• Den gang jeg tog dette billede …
• I like/ Ich mag
• Tal i billeder
Træning i ægte kommunikation:
• Billeder forandrer sig
• Ideal billeder
• Temabilleder
• Byens infrastruktur
• Sundhed
• Improvisation
Træning i egen refleksion:
• Skab historier med billeder
• Jeg kunne tænke mig at arbejde med
• Skriv en stil